United Kingdom London - My Travel City - Hotelier TRIP | Hotelier Advisor

Discover More TropicaBLU

Travel, Flight, Hotel and Promotion


United Kingdom London - My Travel City

United Kingdom

My Travel City - United Kingdom With Love

London.....

Kota London nih, boleh dikatakan kampung aku, kali pertama aku pergi ke London ialah tahun 1998 dalam musim "summer" bulan July/Ogos kalau tak silap aku, masa itu aku bekerja di Shah Alam dalam sebuah hotel international "Radisson Hotel and Convention Center Shah Alam"

Tiket kapal terbang Kuala Lumpur - London pada masa itu RM1500.00 jaa, murah giler dan kira mahal la pada tahun tersebut. Setelah membeli "flight tiket" aku ke London Embassy yang bertempat di Jalan Ampang Kuala Lumpur, banyak jugalah pertanyaan dari konsulat London tuh, (naik menyampah aku).

Untuk mendapatkan visa ke United Kingdom aku perlu membayar sebanyak, dalam linkungan RM300.00 kalau tak silap aku. Selepas menunggu keputusan yang diambil selama 3 hari, pihak konsulat London call aku memberitahu yang "visa" aku tak lulus. (celaka kata hati ku) apa pon aku terpaksa pergi juga sebab Tiket dah beli, lagi pon Rakyat Malaysia tak diperlukan sangat untuk memohon visa ke United Kingdon, namun ia perlu diambil untuk keselamatan, supaya lepas dari "check point" dekat London Heathrow.

Apa pon aku tawakkal, pada masa itu KLIA baru sahaja siap, seolah aku lah orang pertama menggunakan Lapangan Terbang tersebut. Sebelom KLIA kebanyakan rakyat Malaysia menggunakan Lapangan Terbang Subang.

Aku bertolah dari jam 11.45malam dari KLIA menuju ke Heathrow London. Dalam penerbangan aku dihidangkan pelbagai makanan yang enak.

Aku melahap dengan sedapnya makanan yang dihidangkan, sehingga aku sudah tak boleh tahan lagi untuk ke tandas, Apa boleh buat dah tak boleh tahan, rupanya tak ada air paip untuk membasuh "Tandas Besar" aku, just sapu dengan tisu dan pam, bunyi punya laaa kuat pam angin tandas tuh.

Sehingat aku penerbangan mengambil masa 16jam, dari Kuala Lumpur ke London, aku hanya menghabiskan masa dengan menonton movie dan hati ku asyik menghayal suasana yang indah dan rasa tak sabar untuk jejak kaki ke london.

Ketibaan Di Heathrow Airport London

Sebelom ke "Check Point" aku cepat cepat mencari tandas untuk mencuci "Hadas Besar" yang dah kering sejak 16jam yang lebih.

Aku perasan ada anggota polis atau imigration mengekori ku, dalam hati aku, (ikut lah sesuka hati ko, aku tak boleh tahan dah nih) Masuk sahaja tandas, Oo makcik kau, tandas plak tak boleh mencuci Hadas Besar, tak ada "host paip" just sapu dengan tisu jugak.

Nasib baik pada masa tuh aku ada bawa botol kosong mineral, boleh la buat tadah air untuk mencuci hadas besar. Setelah selesai aku nampak pihak polis london dok tunggu aku kat depan pintu masuk tndas.

Dia tanya aku! Are You Throw your passport in the Toilet?

I said! Whatzzzz, are you kidding me?

Alright then, he said! follow me.

Ketika sampai di check point, pegawai Imigration tanya aku dengan soalan bertubu-tubi namun kesemua aku jawab dengan jelas tanpa rasa ragu-ragu, dan confident sahaja. Dia belek-belek passport aku dibahagian belakang sekali, iaitu dimana "tanda" dari konsulat akan membuat nota jika kita pernah memomohon visa dan gagal, jika lulus dibahagian page terakhir akan kosong tanpa nota.



Dalam kes aku, pertanyaan biasa dan ketat ditanya ialah sudah tentu...

"Why are you still travel to London even duo your visa application was fail". Tak paa, inilah peluang aku jelaskan dengan betul, dari segi visa dan rakyat Malaysia untuk travel ke UK. Banyak jugak soalan dia tanya, termasuk berapa hari nak "stay di London dan kemana selepas London. Dalam hal ini "klentong" jaaa nak stay seminggu dan duit mencukupi untuk cover cost penginapan, makanan dan lain lain. Kalau dah lepas nanti duduk la sampai 5 bulan pon tak kisah, asalkan permit visa di cop 6bulan.

Setelah ditanya bermacam soalan dan aku menjawab selamba ja, maka Imigartion lepas kan aku jugak akhirnya dan cop passport aku selama 6bulan.

Ketika melepasi check point dan terus ke pintu keluar dari Heathrow, aku sudah dapat merasakan, sesuatu yang tak dapat aku gambarkan dengan kata kata. Oohh, terasa bayu yang bertiup terlalu lembut, dingin ehingga menusuk ke tulang sum-sum aku, jelas terasa dinginya.

Tapak kaki ku terasa terlalu ringgan dan seolah terapung diudara, terasa lembut tanah yang baru ku pijak, angin dingi tak henti-henti memupuk.

Dalam 2 hari aku bermalam di Kota London dan aku meneruskan perjalanan ke Kota Birmingham, ya Allah indahnya suasana, bumi sekeliling dipenuhi pepohon hijau dan yang berwarna- warni. Bunga-bunga liar berkembang ditepi jalan, padang rumput dipenuhi bebiri, angin terlalu lembut menyapa du raut wajahku.

Kota Birmingham...

Di Kota Birmingham aku sempat lepak di "Canal" iaitu sungai yang berada diantara rumah-rumah, melihat "Cafe Bobby Brown" iaitu cafe suami kepada "Whitney Houston" dan aku lepak di Kota Birmingham yang amat besar namun tak terasa penat kaki melangkah.

Aku melihat rakyat disini duduk diatas rumput sambil membaca newspaper, buku dan membaca buku pelajaran. Terdetik dihati ku... Merek tak merasa gatal ka?.. Tidak rumput disini tak sama dengan rumput di negara Malaysia. Di sini anda boleh tergolek golek serta baring begitu sahaja.

Birmingham Channels
Birmingham England

 

Ketika berada di Birmingham, pukul 5pagi dah cerah, aku bangkit kerana kelihatan cerah, maklumlah dah menjadi kebiasaan ketika berada di Malaysia. Ketika itu suasana sunyi sahaja, 5 pagi katakan. Nak tak nak aku sambung tidur namun tak lena, kerana terlalu teruja.

Setelah masuk jam pukul 6pagi, aku terdengar suara burung burung merpati mengepak sayapnya di "Chapel Tua" dan suara bebiri dipadang, sesekali sahutan suara anjing dibukit. Ohh sejuknya cuaca dipagi musim "summer" ingatkan panas.

Untuk mengakhiri perjalanan di Birmingham aku sempat memasuki sempadan "Scotland" dan lepak disebuah tempat "Castle lama" tempat yang bersejarah. (Aku lupa nama tempat tersebut). Lepak sambil minum kopi dan sebatang rokok dijari menghiasi suasa indah di Eropah.

Dari Birmingham ke Kota London anda boleh meniaki train express, laju giler, melalui "Nothing Hill". Ketika berada di Kota London.... perhhhhh... "I Love it"

Kisah ini belom habis.... ikuti diary saya...  tentang Kota London.



My Work Place- Rep. of Ireland | My Travel Place- Australia | My Travel City- Frankfurt | My Travel City- Paris | My Work Place- Arab Saudi | My Travel City- Pakistan | My Travel City- Morocco

No comments:

Post a Comment

Hotel At Jalan Tar KL

From 5 star hotel to budget..

Start Work With Me

Current Hotel Promotion

Holiday Inn

Holiday Inn Dublin

Holiday Inn Express

28-32 O'Connell Street Upper, Dublin City Center, Dublin, Ireland, D01 T2X2.

Dublin City Centre

Radisson Blu

Radisson Blu

Radisson International Grp

Radisson Blu, Dublin Airport, Dublin Airport, Dublin, Republic of Ireland.

Dublin Airport

Hilton

Hilton Garden Inn

Hilton International Grp.

1 Custom House Quay, Dublin,1, Ireland, Dublin City Center, Dublin, Ireland.

Dublin City Centre

KLCC 2246 hotel
Bukit Bintang 1862 hotel
Chowkit / Putra WTC7 32 hotel
One Utama / Damansara 705 hotel
Cyberjaya 599 hotel
Cheras 509 hotel
Mid Valley / Bangsar 469 hotel
Petaling Jaya 447 hotel
Seri Kembangan / Balakong 436 hotel
Putrajaya 422 hotel
Pudu 392 hotel
Subang Jaya 378 hotel
Sepang / KLIA 366 hotel
KL Sentral 351 hotel
Sri Hartamas / Mont Kiara 336 hotel
Puchong 300 hotel
Bangi 295 hotel
Chinatown 275 hotel
Bandar Sunway 266 hotel
Kepong / Sri Damansara 240 hotel
Bukit Jalil 234 hotel
Ampang 232 hotel
Kajang 224 hotel
Setapak 222 hotel
Golden Triangle 199 hotel
Kota Damansara 105 hotel
Batu Caves / Gombak 87 hotel
Sungai Buloh 84 hotel
Semenyih 82 hotel
Rawang 74 hotel
Selayang 58 hotel
Sentul 43 hotel
Sg Besi 34 hotel
Dengkil 23 hotel
Hulu Langat 14 hotel
Pusat Bandar Damansara 3 hotel
Titiwangsa 1 hotel

Start Your Journey With Me

Top Brand

Best Service Hospitality Worldwide Brand Property:

Fairmont
Radisson
Clarion
© Hotelier TRIP | Hotelier Advisor - ALL RIGHTS RESERVED: Theme Design By: - Hotelier Advisor | EARAMIS