Eropah Percutian Dingin Yang Nyaman - Hotelier TRIP | Hotelier Advisor

Discover More TropicaBLU

Travel, Flight, Hotel and Promotion


Eropah Percutian Dingin Yang Nyaman


 
Travel To Europe, London, Dublin, Frankfurt, Amsterdam, Swiss

Jika masa ini boleh ditarik kembali dan aku mampu mengekalkan, pasti aku tak akan sesekali pulang ke Tanah Air Malaysia. Kisah impian ini sebenarnya telah bercantum hidup aku sejak dibangku sekolah. Sehingga aku dapat menumpukan perhatian penuh "Buku Pelajaran Geografi".

Suasana Di Eropah
Blossom



Setiap kali cikgu mengajar kisah dunia geografi di Eropah, aku mampu menghafalnya, setelah selesai alam persekolahan dan dapat kerja. Aku akhirnya berjaya ke Tanah Eropah pada tahun 1998 dan menyusuri lagi tahun 2000 setelah aku sendiri hidup dan bekerja di Tanah Eropah.



Kehidupan di Eropah bagiku adalah segalanya yang mendamaikan hati ini, aku kagum dengan susana alam sekeliling, termasuk tumbuhan, hidupan liar, cuaca. Cuaca di Eropah memang dingin dan bertambah sejuk apabila musim "Luruh dan Winter" muncul. Aku seperti biasa, sejenis makluk yang dapat menahan sejuk, orang lain kadang-kadang merasa hairan, bagaimana aku boleh menjalani aktiviti harian dalam musim salji.

Wild Lavender
Wild Lavender


Jawapanya senang sahaja, aku memang bersesuaian dengan cuaca dingin dan aku kelemasan jika tahap cuaca panas yang melebihi 26 celsius.


Seperti biasa, selepas habis kerja pukul 5pm, aku akan ke bandar untuk bersiar sambil menikmati angin dingin, bercakap pon keluar asap dari mulut (wap). Ketika itu aku bekerja di "Republic of Ireland". Kadang-kadang rakan sserumah orang "Latvia" Russia akan mengajak aku bertemankan dia ke bandar. Aku ikut ja, sebab aku tak pernah jemu merasa dingin walau pon angin bertiup kencang terutama sebulan sebelom musim "winter" tiba.

Munich Spring
Spring Season Di Eropah

Keindahan dan ketenangan yang aku rasa, dalam sanubari terlalu indah, dan kecewa lama atau kisah luka yang mengecewakan tak mengatasi. Kerana suasana alam tanah Eropah dapat mengubati. Aku dapat merasakan dunia ini terlalu luas dan terlalu indah.

Musim Telah Tiba...


Musim yang silih berganti dan cuaca turut menemani, dalam musim "winter" aku letakkan air kosong sebaldi dan esok paginya air tersebuk menjadi beku. Bunga- bunga salji tak henti gugur didepan rumah dan memagari setiap penjuru serta di laman belakang rumah juga dipenuhi salji yang lembut jatuh terurai dan melayang-layang.

Eropah
Sepi dan Tenang, Dingin dan Segar

Ketika habis musim "winter" yang mana pepohon hanya tinggal ranting, maka ia mula berputik petanda masuk musim "Spring" iaitu musim bunga. Kedingan atau kesejukan tetap kekal dimusim "Spring" namun taklah sesejuk seperti musim winter.

Disini bayu tak pernah henti bertiup cuma kadang kala ia bertiup lembut dan kadang-kadang menjadi kencang, tatkala itu kau akan terasa kedinginan yang menusuk di tulang temulang kalian, terlalu segar, nyaman sesekali terhidu sekali bauan debunga liar yang tumbuh, menjadi suasana harum serta menyegarkan.

Bila tiba pertengahan musim "Spring" pepohon kelihatan rendang, tumbuhan lain mengeluarkan bunga, padang rumpur menjadi kehijauan dan dipenuhi bunga-bunga. Seperti biasa, setiap pagi aku akan menbancuh secawan kopi sambil menghisap rokok dibangku rumah sambil melihat laman yang dipenuhi bunga liar, serta beburung dan juga "Arnab Liar". Dunia Eropah sungguh indah, tak perlu disangkalkan lagi ditambah pula dengan tiupan bayu dingin yang tak pernah jemu memupuk.

Dalam menikmati suasana "Spring" yang indah dan pepohon telah melebarkan dahan, bunga-bunga semakin mekar maka "Summer" telah melangkah masuk, cuaca bertukar "Celsius" namun kesejukan tetap terpahat di Tanah Eropah.

Dimusim "Summer" aktiviti aku tetap sama, selepas habis kerja akan keluar dari rumah menuju ke bandar hampir setiap petang, kadang-kadang lepak di cafe dan adakala lepak di dalam Supermarket.. Di rumah aku tak pernah ada peti TV, bagi ku buat apa nak nonton TV sedangkan suasana di luar cukup menghiburkan serta memuaskan cuma tak pernah merasi jemu melakukan aktiviti yang sama setiap hari.

Musim "Summer" ialah waktu yang paling baik untuk pergi berjauhan dari rumah dan musim ini terdapat banyak aktiviti serta menghiburkan, terutama di bandar besar. Kota "Dublin" memang akan menjadi taruikan utama aku kerana hendak bersantai disini tak perlu menaiki pesawat atau kapal terbang, "Just" naik bus sahaja.

Didalam perjalanan dengan bus express aku dapat melihat dengan jelas alam sekeliling di tanah eropah, Yang mana padang rumput yang luas serta dipenuhi bebiri, bunga-bunga berkembang, pepohon telah pon bertukar warna ada hijau, kuning , ke-emasan, purple. bermakan pertengahan musim "summer:.
Dalam persinggahan menuju ke Kota Dublin, macam biasa tegukan secawan kopi segar dan rokok sebatang menjadi teman. Walau musim summer, jaket harus dilekatkan ke badan, kerana cuaca tetap dingin. Tiba di kota Dublin, apa lagi....

"Round" semua jalan2 serta lorong2 sambil membeli belah, tunggu apa lagi "Lepak" la dimeja kopi ditepi jalan yang dipenuhi manusia pelbagai ragam. Ketika pulang hari telah pon senja " Matahari masih tergantung didada langit walau pon menghampiri pukul 8malam.

Cuma hari menjadi suram, semakin sunyi, hanya kedengaran suara bebiri dipadang dan kenderaan berkurangan.

Antara kedengaran musik di rumah jiran dan bisikan angin lembut menutupi ruang "Summer" pepohon yang dahulunya kehijauan telah pon bertukar keemasan, kuning yang bersinar, daun2 yang berwarna "purple" juga bertukar kekuningan, ia gugur perlahan mengikut urutan hari dan bayu.. 

Bersambung Dalam Rencana. Autumn...



 

Hotel | Travel: Create Your Finest Memory And Design Your Entertainment


A Time To Fly


To the honeymoon and back.

Get a personally crafted itinerary based on insight & professional expertise to experience the best of what your destination has to offer. Only With Reco



Find Out More About Travel In Europe...with our partner

Book A Room With

No comments:

Post a Comment

Hotel At Jalan Tar KL

From 5 star hotel to budget..

Start Work With Me

Current Hotel Promotion

Holiday Inn

Holiday Inn Dublin

Holiday Inn Express

28-32 O'Connell Street Upper, Dublin City Center, Dublin, Ireland, D01 T2X2.

Dublin City Centre

Radisson Blu

Radisson Blu

Radisson International Grp

Radisson Blu, Dublin Airport, Dublin Airport, Dublin, Republic of Ireland.

Dublin Airport

Hilton

Hilton Garden Inn

Hilton International Grp.

1 Custom House Quay, Dublin,1, Ireland, Dublin City Center, Dublin, Ireland.

Dublin City Centre

KLCC 2246 hotel
Bukit Bintang 1862 hotel
Chowkit / Putra WTC7 32 hotel
One Utama / Damansara 705 hotel
Cyberjaya 599 hotel
Cheras 509 hotel
Mid Valley / Bangsar 469 hotel
Petaling Jaya 447 hotel
Seri Kembangan / Balakong 436 hotel
Putrajaya 422 hotel
Pudu 392 hotel
Subang Jaya 378 hotel
Sepang / KLIA 366 hotel
KL Sentral 351 hotel
Sri Hartamas / Mont Kiara 336 hotel
Puchong 300 hotel
Bangi 295 hotel
Chinatown 275 hotel
Bandar Sunway 266 hotel
Kepong / Sri Damansara 240 hotel
Bukit Jalil 234 hotel
Ampang 232 hotel
Kajang 224 hotel
Setapak 222 hotel
Golden Triangle 199 hotel
Kota Damansara 105 hotel
Batu Caves / Gombak 87 hotel
Sungai Buloh 84 hotel
Semenyih 82 hotel
Rawang 74 hotel
Selayang 58 hotel
Sentul 43 hotel
Sg Besi 34 hotel
Dengkil 23 hotel
Hulu Langat 14 hotel
Pusat Bandar Damansara 3 hotel
Titiwangsa 1 hotel

Start Your Journey With Me

Top Brand

Best Service Hospitality Worldwide Brand Property:

Fairmont
Radisson
Clarion
© Hotelier TRIP | Hotelier Advisor - ALL RIGHTS RESERVED: Theme Design By: - Hotelier Advisor | EARAMIS